Άνδρας και Φύση: Η νέα αρρενωπότητα στον σύγχρονο κινηματογράφο
Στον σύγχρονο κινηματογράφο, ένα από τα πιο έντονα και σταθερά αναδυόμενα θέματα είναι η σχέση του άνδρα με τη φύση. Όχι ως απλή περιπέτεια ή ως συνέχεια του μύθου του «μοναχικού ήρωα», αλλά ως μια νέα συνομιλία γύρω από την εύθραυστη, αμφίθυμη και συχνά κρίσιμη αρρενωπότητα της εποχής μας.
Από τα παγωμένα τοπία του The Damned του Roberto Minervini μέχρι τη μυστικιστική ορεινή φιλία στο The Eight Mountains και την αγροτική αντίσταση του Digger, η φύση λειτουργεί ως καθρέφτης, ως αντίπαλος και ως θεραπευτικός χώρος. Το πρόσφατο Train Dreams στο Netflix ανανεώνει αυτή τη συζήτηση με έναν ήσυχο, σχεδόν ποιητικό τρόπο: ο άνδρας ως πλάσμα που αναζητά νόημα σε έναν κόσμο που αλλάζει.
1. Η Φύση ως Καταφύγιο
Train Dreams (2024) του Clint Bentley
Σε ένα περιβάλλον που αλλάζει γρηγορότερα από ό,τι μπορεί να ακολουθήσει, ένας άνδρας παλεύει να σταθεί απέναντι στην απώλεια και την πρόοδο. Η φύση αντανακλά την ψυχική του κατάσταση, λειτουργώντας ως χώρος μοναξιάς αλλά και νοήματος.
The Eight Mountains (2022) των Felix van Groeningen και Charlotte Vandermeersch
Η σιωπή, το χιόνι και οι κορυφές γίνονται το σκηνικό για μια ανδρική φιλία που δεν εκφράζεται με λέξεις αλλά με την ίδια τη συνύπαρξη στο ορεινό τοπίο. Η φύση εδώ αποτελεί τόπο αυθεντικότητας, ενδοσκόπησης και ανακάλυψης.
Leave No Trace (2018) της Debra Granik
Ένας πατέρας και η κόρη του ζουν κρυμμένοι στα δάση. Η φύση λειτουργεί ως καταφύγιο για έναν άνδρα που δεν μπορεί να αντέξει τον σύγχρονο κόσμο. Όμως η επιστροφή στην κοινωνία αποδεικνύεται πιο δύσκολη από την επιβίωση στο δάσος.
2. Η Φύση ως Πεδίο Δοκιμασίας
The Damned (2024) του Roberto Minervini
Μια ομάδα στρατιωτών στον καναδικό χειμώνα του 19ου αιώνα ανακαλύπτει ότι η φύση διαλύει γρήγορα κάθε ιδέα περί ανδρικής αντοχής και κυριαρχίας. Το παγωμένο τοπίο αποκαλύπτει τις ρωγμές μέσα τους.
Digger (2020) του Τζώρτζη Γρηγοράκη
Ένας μοναχικός αγρότης συγκρούεται με μια εταιρεία εξόρυξης. Η φύση εδώ δεν είναι φόντο αλλά ταυτότητα· ο άνδρας ορίζεται από το έδαφος που υπερασπίζεται.
The Rider (2017) της Chloe Zhao
Ένας τραυματισμένος καβαλάρης αναμετριέται με την απώλεια της σωματικής του δύναμης — δηλαδή με τον πυρήνα της αρρενωπότητάς του. Το ανοιχτό τοπίο γίνεται χώρος αυτογνωσίας.
Godland (2022) του Hlynur Palmason
Ένας Δανός ιερέας ταξιδεύει στην άγρια Ισλανδία και αντιμετωπίζει μια φύση που δεν υπακούει στη βεβαιότητά του. Το τοπίο απογυμνώνει σταδιακά την αυτοπεποίθηση και την πνευματική του ακεραιότητα, φέρνοντάς τον αντιμέτωπο με τα όριά του.
3. Η Φύση ως Αποδομητής της Αρρενωπότητας
Into the Wild (2007) του Sean Penn
Η απόδραση στην άγρια Αλάσκα μετατρέπεται σε υπαρξιακή διαδρομή αποδόμησης. Η φύση δεν χαρίζει τίποτα — και καμία ρομαντική εικόνα αυτονομίας δεν επιβιώνει.
Embrace of the Serpent (2015) του Ciro Guerra
Ένας Δυτικός εξερευνητής βυθίζεται στο τοπίο του Αμαζονίου και αναγκάζεται να επανεξετάσει την ανωτερότητα και την ταυτότητά του. Η φύση γίνεται ο χώρος όπου καταρρέουν οι βεβαιότητες.
Οι σύγχρονες ταινίες που συνδέουν την αρρενωπότητα με τη φύση δεν μιλούν για δύναμη, θάρρος ή κατάκτηση. Μιλούν για ευαλωτότητα, αυτογνωσία και επαναδιαπραγμάτευση. Ο άνδρας δεν είναι πια κυρίαρχος του τοπίου — είναι μέρος του.
Η φύση, όπως παρουσιάζεται σήμερα στον κινηματογράφο, δεν εξιδανικεύει ούτε τιμωρεί· επιτρέπει την αποκάλυψη. Και μέσα από αυτή την αποκάλυψη, ξαναγράφεται η ιδέα του τι σημαίνει να είσαι άντρας.
Από το Train Dreams μέχρι το Digger και από το The Eight Mountains μέχρι το Into the Wild, η κοινή γραμμή είναι ξεκάθαρη: ο άνδρας παύει να είναι αφέντης του τοπίου και γίνεται μέρος του. Η σύγχρονη κινηματογραφική αφήγηση αναζητά μια νέα αρρενωπότητα, λιγότερο ηρωική και περισσότερο ανθρώπινη. Μια αρρενωπότητα που δεν φοβάται τη φύση — γιατί γνωρίζει ότι χωρίς αυτήν δεν μπορεί να υπάρξει.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου