Ποιοι θα (ήθελα να) κερδίσουν στα Όσκαρ?


 Τα βραβεία της αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου a.k.a. Oscar έρχονται για πρώτη φορά στις αρχές Φεβρουαρίου, συγκεκριμένα στις 9, αντί για τέλη Φεβρουαρίου ή και αρχές Μαρτίου που δινόταν τα προηγούμενα χρόνια. Έχουν γίνει ακόμα και Μάιο, όπως συνέβη την πρώτη χρονιά των βραβείων, το 1929, αλλά οι συνηθέστεροι μήνες ήταν πάντα ο Φλεβάρης (18 φορές), ο Μάρτης (47 φορές) και ο Απρίλιος (22 φορές). Φέτος, ο πολυσυζητημένος για λάθος κυρίως λόγους Joker κατάφερε να έχει τις πιο πολλές υποψηφιότητες, 11 στο σύνολο, αν και μάλλον θα επαναλάβει αυτό που συνέβη με το The Favorite του Γιώργου Λάνθιμου όπου είχε ακριβώς τον ίδιο αριθμό υποψηφιοτήτων, κερδίζοντας μόνο το Α' Γυναικείου Ρόλου για την Olivia Colman. Ίσως και ο Joker, εκτός αν γίνει καμιά έκπληξη, δεν προβλέπεται να κερδίσει πολλά περισσότερα βραβεία από το Α' ανδρικού ρόλου που προ καιρού έχει κατοχυρώσει ο πάντοτε σπουδαίος και εδώ αλησμόνητος Joaquin Phoenix. Αν τα καταφέρει θα είναι η πρώτη νίκη του στα Όσκαρ. Έχει προταθεί άλλες δύο φορές για Α' ανδρικό, για το Walk the Line και το The Master και μία για Β΄ ανδρικό ρόλο για το The Gladiator που ήταν και η πρώτη του επαφή με τα Όσκαρ. Φέτος έχουμε το εντυπωσιακό και όχι συχνό φαινόμενο μετά την ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες να ακολουθούν άλλες τρεις με μια μόνο υποψηφιότητα λιγότερο. Έτσι, οι ταινίες ο Ιρλανδός, το 1917 και το Κάποτε στο Χόλιγουντ έπονται με 10 υποψηφιότητες έκαστη με πιο πιθανό σενάριο να είναι οι τρεις ταινίες που θα μοιραστούν τα σημαντικότερα βραβεία. Εκτός απροόπτου καθώς έχουμε και τις 6 υποψηφιότητες του Parasite, αυτής της νοτιοκορεάτικης ταινίας του Bong Joon-ho, την πρώτη ταινία από την νότια Κορέα που κερδίζει Χρυσό Φοίνικα στο περασμένο Φεστιβάλ των Καννών και την πρώτη που προτείνεται για Όσκαρ, κατορθώνοντας κάτι όχι πολύ συχνό για ξενόγλωσση ταινία, να μπει όχι μόνο στην πεντάδα του Όσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας (πρώην βραβείο ξενόγλωσσης ταινίας) αλλά να μπει και στην εννιάδα του όσκαρ για την καλύτερη ταινία. Κάτι αντίστοιχο είχε γίνει και πέρσι με το Roma, που όμως δεν κατάφερε να κερδίσει και τα δύο όσκαρ, παρά μόνο της ξενόγλωσσης, και πριν από αυτό το 2012 με το Amour του Haneke, που και εκείνο είχε επιτύχει το ίδιο. Μήπως φέτος γίνει η αλλαγή? Ίδωμεν! Ας δούμε πρώτα μία μία κάποιες από τις κατηγορίες. 
1. Όσκαρ καλύτερης ταινίας

Αφού κέρδισε στις Χρυσές Σφαίρες βραβείο καλύτερης δραματικής ταινίας αλλά και σκηνοθεσίας και αφού η ένωση παραγωγών του έδωσε το αντίστοιχο δικό της βραβείο, πλέον το 1917 του Sam Mendes, αυτά τα δύο μονοπλάνα που κέρδισαν τις εντυπώσεις κοινού και κριτικών, φαντάζει ως το μεγάλο φαβορί. Ταινίες όπως το Ford v. Ferrari, Little Women, Jojo Rabbit, Marriage Story δεν έχουν καμία ελπίδα, ενώ ακόμα και τα πολυσυζητημένα Joker και The Irishman έχουν αποδυναμωθεί για να κατορθώσουν να αποσπάσουν το μεγάλο βραβείο της Ακαδημίας. Αν το 1917 χάσει θα είναι είτε από την καινούργια ταινία του Tarantino, Κάποτε στο Χόλιγουντ, ή από τα με συνεχώς επιταχυνόμενη φόρα, Παράσιτα που κέρδισαν παραδόξως το βραβείο καλύτερου καστ στα SAG, από το σωματείο δηλαδή των ηθοποιών. Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα δούμε εκπλήξεις και έτσι θα καταλήξει ή στο αντιπολεμικό 1917 ή στην ταινία του Tarantino, αν σκεφτούμε ότι το 1917 είναι ταινία σκηνοθέτη, επομένως θα πάρει το σκηνοθεσίας και ίσως δώσουν αλλού το ταινία. Προσωπικά θα προτιμούσα να πήγαινε στην πραγματική καλύτερη ταινία της χρονιάς, δηλαδή στα Παράσιτα.
Θα κερδίσει: 1917
Θα ήθελα να κερδίσει: Παράσιτα

2. 'Οσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας

Μια all male πεντάδα έχουμε φέτος στην σκηνοθεσία μιας και απουσιάζει η Gerwig για το Little Women ή η Lulu Wang για το The Farewell ή η Joanna Hogg για το The Souvenir για να αναφέρουμε μερικές μόνο από τις καλές φετινές ταινίες σκηνοθετημένες από γυναίκες. Κανείς βέβαια δεν μπορεί να υποστηρίξει ότι δεν είναι μια δίκαιη πεντάδα καθώς αποτελείται από πέντε σπουδαίους και ταλαντούχους σκηνοθέτες, τον Sam Mendes που είχε κερδίσει το 2000 για το American Beauty και έκτοτε δεν ξαναπροτάθηκε, τον Martin Scorsese, ένα από τα μεγαλύτερα κεφάλαια του σύγχρονου αμερικανικού κινηματογράφου που έβαλε τα θεμέλια για την ανάδειξή του από τα 70s και μετά, ο οποίος επίσης έχει κερδίσει ένα Όσκαρ σκηνοθεσίας για το The Departed το 2007, ένα βραβείο περισσότερο συνολικής προσφοράς παρά για την εν λόγω ταινία, μιας και έχει προταθεί άλλες εννιά φορές (μαζί με την φετινή) για πιο αξιόλογες ταινίες, όπως το Raging Bull, το Goodfellas, το Aviator. Υποψήφιος είναι επίσης ο Todd Phillips, για πρώτη φορά στην μέχρι τώρα καριέρα του (έχει προταθεί μία φορά για Όσκαρ σεναρίου το 2007 για το Borat), o Quentin Tarantino ο οποίος έχει κερδίσει δύο Όσκαρ σεναρίου για το Pulp Fiction το 1994 και για το Django Unchained το 2012, αλλά δεν έχει κερδίσει για την σκηνοθεσία του αν και έχει προταθεί άλλες δύο φορές για το Pulp Fiction και τους Άδοξους Μπάσταρδους το 2009. Ο Bong Joon-ho επίσης προτείνεται για πρώτη φορά. Οι πιθανότητες κλίνουν προς τον Sam Mendes για την εντυπωσιακή σκηνοθεσία του 1917, μια ταινία που για αυτό και για την φωτογραφία έχει κυρίως να καυχιέται, παρά την απίστευτη δεξιοτεχνία του Scorsese που μάλλον θα παραγνωριστεί για μια εξαιρετική ταινία. Βασικός του αντίπαλος ο Tarantino για μια επίσης πολύ καλή σκηνοθεσία και για έναν σκηνοθέτη που δεν έχει βραβευτεί στο παρελθόν. Πέρσι το βραβείο σκηνοθεσίας κατέληξε σε μια ξενόγλωσση ταινία, το Roma και τον Alfonso Cuaron, κάτι που μάλλον δεν θα γίνει φέτος, Τα Παράσιτα έχουν πιο πολλές πιθανότητες να βραβευτούν ως καλύτερη ταινία παρά για την σκηνοθεσία. 
Θα κερδίσει: Sam Mendes
Θα ήθελα να κερδίσει: Bong Joon-ho

3. Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου

Εδώ τα πράγματα είναι πολύ ξεκάθαρα. Ο Joaquin Phoenix θα ανέβει για να παραλάβει το βραβείο που του ανήκει δικαιωματικά. Ως συνυποψήφιους έχει τον ήδη βραβευμένο με ένα Όσκαρ Leonardo di Caprio, σε μια από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του στο Κάποτε στο Χόλιγουντ, που όμως απλώς επισκιάζεται από την παρουσία του Phoenix στην ίδια κατηγορία. Ο Antonio Banderas για την νέα ταινία του Almodovar, Πόνος και Δόξα, κατόρθωσε να μπει στην πεντάδα για πρώτη φορά στην καριέρα του, υποδυόμενος έναν σκηνοθέτη alter ego του Almodovar, στην πιο ώριμη και μεστή ερμηνεία της καριέρας του. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του, ο Adam Driver, σε μια tour de force ερμηνεία που θα είχε αξιώσεις για βραβεία αν απουσίαζε ο Phoenix. Τέλος, ο Jonathan Pryce για πρώτη φορά υποψήφιος για Όσκαρ υποδυόμενος τον Πάπα Φραγκίσκο στους Δύο Πάπες του Netflix μάλλον έφαγε τον Robert de Niro για μια άλλη ταινία του Netflix, τον Ιρλανδό, καθώς ο θρυλικός ηθοποιός που επιτέλους επέστρεψε με μια υποδειγματική ερμηνεία, δεν χώρεσε μέσα στην πεντάδα και έτσι δεν διεκδικεί το βραβείο.
Θα κερδίσει: Joaquin Phoenix
Θα ήθελα να κερδίσει: Joaquin Phoenix

4. Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου

Και εδώ το βραβείο μοιάζει να έχει κλειδώσει και να έχει πακεταριστεί για το σπίτι της Renee Zellweger που υποδύεται αριστουργηματικά σε μια κατά τα άλλα μέτρια ταινία, την Judy Garland. Έχει σαρώσει κάθε βραβείο που έχει δει μπροστά της για τον ρόλο αυτόν (Χρυσές Σφαίρες, SAG) και δεν νομίζω ότι θα βρεθεί κάποια να της το στερήσει. Παρόλα αυτά θα μπορούσε να τα καταφέρει η Scarlet Johansson για μια ερμηνεία στο Marriage Srory που άλλη χρονιά θα λέγαμε ότι θα ήταν η χρονιά της αλλά όπως όλα δείχνουν δεν θα είναι. Βέβαια η ηθοποιός έχει πετύχει να είναι για δύο Όσκαρ υποψήφια φέτος, και για Α΄ και για Β΄ γυναικείο ρόλο (για το Jojo Rabbit), κάτι που τελευταία φορά συνέβη το 2008 με την Cate Blancett και τις ερμηνείες της στις ταινίες Elizabeth the Golden Age για Α΄ και I' m not there για Β΄. Να πούμε ότι μόνο 12 ηθοποιοί (μαζί με την Scarlet) έχουν καταφέρει κάτι τέτοιο. Από τους 12, οι 7 κέρδισαν το ένα από τα δύο αγαλματίδια. Στην ίδια κατηγορία συναντάμε την Charlize Theron, που έχει κερδίσει ένα Όσκαρ για το The Monster το 2004 ενώ έχει προταθεί άλλη μια φορά, το 2006 για το North Country και από τότε δεν έχει ξαναυπάρξει υποψήφια. Φέτος την βλέπουμε στο Bombshell με ένα πολύ δυνατό γυναικείο καστ. Η Cynthia Erivo είναι η μόνη μη λευκή ηθοποιός που είναι υποψήφια σε κάποια από τις τέσσερις κατηγορίες υποκριτικής για την ερμηνεία της στην ταινία Harriet. Δεν έχει βρεθεί ξαναά υποψήφια, ενώ φέτος έχει δύο υποψηφιότητες, τόσο για ερμηνεία όσο και για καλύτερο τραγούδι για την ίδια ταινία. Το ίδιο είχε γίνει πέρσι με την Lady Gaga. Τέλος η Saoirse Ronan στην τρίτη υποψηφιότητα για Α΄ γυναικείο ρόλο, μετά το Brooklyn και το Lady Bird της Gerwig, επιστρέφει με ταινία πάλι της Greta Gerwig, το Little Women. Έχει προταθεί και για Β΄ γυναικείο ρόλο το 2007 για το Atonement.
Θα κερδίσει: Renee Zellweger
Θα ήθελα να κερδίσει: Scarlet Johansson

5. Όσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου
Η πιο δύσκολη υποκριτικά κατηγορία για φέτος καθώς υπάρχουν τέσσερις σπουδαίοι ηθοποιοί και ο Brad Pitt που θα κερδίσει. Όχι ότι ο Brad δεν είναι ταλαντούχος, αντιθέτως είναι από τους πιο ταλαντούχους της γενιάς του και αδίκως δεν έχει βραβευτεί μέχρι τώρα ως ηθοποιός (είχε προταθεί άλλες τρεις φορές για το Twelve Monkeys, The Curious Case of Benjamin Button και Moneyball), έχοντας πάρει ένα Όσκαρ ως παραγωγός για το 12 Years a Slave. Οι συνυποψήφιοι όμως είναι θρύλοι, ο βραβευμένος με ένα Όσκαρ και πέντε υποψηφιότητες Antony Hopkins (δεν είχε προταθεί ξανά από το 1998 με το Amistad), ο βραβευμένος με ένα Όσκαρ και τρεις υποψηφιότητες Joe Pesci, με την τελευταία φορά στα Όσκαρ να είναι το 1991 όταν και κέρδισε, ο βραβευμένος με ένα Όσκαρ και εννιά υποψηφιότητες Al Pacino (επιστρέφει ως υποψήφιος από το 1993 όταν ήταν ένας από τους 12 ηθοποιούς που προτάθηκε για δύο Όσκαρ εκείνη την χρονιά για το Scent of a Woman που το κέρδισε και το Glengarry Glen Ross για Β΄ ανδρικό) και τέλος ο βραβευμένος με δύο Όσκαρ και έξι υποψηφιότητες Tom Hanks, ο οποίος επίσης επιστρέφει μετά από χρόνια και συγκεκριμένα το 2001 και το Cast Away (Ο Ναυαγός).
Θα κερδίσει: Brad Pitt
Θα ήθελα να κερδίσει: Al Pacino (αν και το αξίζει και ο Pitt)

6. Όσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου
Η Scarlet Johansson είναι και εδώ υποψήφια για το κωμικό αντιναζιστικό και σατιρικό Jojo Rabbit του Taika Waititi αλλά ούτε εδώ έχει ελπίδες καθώς το φαβορί είναι η Laura Dern για το Marriage Story, επομένως θα χάσει από την συμπρωταγωνίστριά της από την άλλη ταινία. Η Laura Dern πράγματι είναι πολύ καλή αν και ο ρόλος της είναι ο λιγότερο ενδιαφέρων από τους τρεις και αρκετά περιορισμένος. Η ηθοποιός είναι τρίτη φορά υποψήφια με τελευταία φορά το 2015 με το Wild. Επιστρέφει η βραβευμένη με ένα Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου Kathy Bates, έπειτα από την τελευταία φορά που ήταν το 2003 για το About Schmidt. Φέτος είναι υποψήφια για την ταινία του Clint Eastwood, Richard Jewell. Δύο νεότερες ηθοποιοί, η Margot Robbie στην δεύτερη υποψηφιότητα, μετά το I, Tonya για το Bombshell και η Florence Pugh για το Little Women και όχι για το παραγνωρισμένο Midsommar του Ari Aster.
Θα κερδίσει: Laura Dern
Θα ήθελα να κερδίσει: Laura Dern

7. Καλύτερο Πρωτότυπο Σενάριο
Πέντε δυνατά και διαφορετικά σενάρια θα κονταροχτυπηθούν. Το κορεάτικο Parasite των Bong Joon-ho και Han Jin-won, το Κάποτε στο Χόλιγουντ του Ταραντίνο, το 1917 του Sam Mendes και της Krysty Wilson-Cairns, το Marriage Story του Noah Baumbach αλλά και το Knives Out του Rian Johnson. Πολλές πιθανότητες έχουν τόσο τα Παράσιτα όσο και το Κάποτε στο Χόλιγουντ, μιας και το 1917 έχει ένα αδύναμο σενάριο αφού η ταινία δεν βασίζεται σε αυτό. 
Θα κερδίσει: Παράσιτα
Θα ήθελα να κερδίσει:Παράσιτα

8. Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο
Οι Δύο Πάπες του Anthony McCarten βασισμένο στο έργο The Pope δεν έχει ελπίδες. Το Joker του Todd Phlips και Scott Silver βασισμένο στον γνωστό χαρακτήρα των κόμικς έχει λίγες πιθανότητες, με τον Ιρλανδό του Steven Zaillian βασισμένο στο βιβλίο I Heard You Paint Houses του Charles Brandt αλλά και το Little Women της Greta Gerwig βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Louisa May Alcott να έχουν περισσότερες ελπίδες για κάποια νίκη αν και όπως όλα δείχνουν το μόνο βραβείο που ίσως κατορθώσει να αποσπάσει το Jojo Rabbit του Taika Waititi βασισμένο στο μυθιστόρημα Caging Skies της Christine Leunens να είναι στην συγκεκριμένη κατηγορία.
Θα κερδίσει: Taika Waititi, Jojo Rabbit
Θα ήθελα να κερδίσει: Steven Zaillian, The Irishman

9. Καλύτερη Διεύθυνση Φωτογραφίας
Ο Roger Deakins έκανε πάλι το θαύμα του. Ένας θρυλικός διευθυντής φωτογραφίας με 15 υποψηφιότητες για Όσκαρ έχοντας κερδίσει μόνο μία για το Blade Runner 2049 το 2017, ενώ έχει δώσει το καλαίσθητο στίγμα του σε ταινίες όπως το Fargo, No Country for Old Men, Skyfall, Sicario. Στο 1917 αφήνει εμφανώς το αποτύπωμά του. Απέναντί του ένας ακόμα θρύλος της φωτογραφίας, ο Robert Richardson για το Κάποτε στο Χόλιγουντ. Έχει κερδίσει τρία Όσκαρ για τα JFK, Aviator και Hugo και αν κερδίσει φέτος θα γίνει ο μόνος με τέσσερα Όσκαρ Φωτογραφίας, μιας και τώρα είναι μαζί με τους Vittorio Storaro και Emmanuel Lubezki οι μόνοι με τρία όσκαρ διεύθυνσης φωτογραφίας. Από εκεί και πέρα σπουδαία φωτογραφία έχει και το παραγνωρισμένο από τα Όσκαρ The Lighthouse του Robert Eggers σε φωτογραφία Jarin Blaschke. Παρά τα ατμοσφαιρικά τοπία, δεν φαίνεται να έχει πολλές ελπίδες. Όπως ούτε και ο Lawrence Sher με το Joker ή ο Rodrigo Prieto για το The Irishman.
Θα κερδίσει: Roger Deakins, 1917
Θα ήθελα να κερδίσει: Roger Deakins, 1917

10. Καλύτερο Μοντάζ
Το αγαλματίδιο για το μοντάζ όπως όλα δείχνουν θα καταλήξει στα χέρια της μόνιμης συνεργάτριας του Martin Scorsese, μίας θρύλου του μοντάζ, της Thelma Schoonmaker. Έχει προταθεί οκτώ φορές και έχει βραβευτεί τρεις για το Raging Bull (1981), το The Aviator (2005) και το The Departed (2007). Θα είναι αυτή η τέταρτη νίκη? Την απειλούν περισσότερο ο Jeff Groth για το Joker και ο Yang Jin-mo για το Parasite και λιγότερο ο Tom Eagles για το Jojo Rabbit και οι Andrew Buckland και Michael McCusker για το Ford v. Ferrari.
Θα κερδίσει: Thelma Schoonmaker, The Irishman
Θα ήθελα να κερδίσει: Thelma Schoonmaker, The Irishman

11. Καλύτερο Animation

Όπως πάντα, μια ταινία της Pixar πρέπει να είναι στην πεντάδα, έτσι και φέτος είναι το Toy Story 4 με πολλές πιθανότητες για νίκη, αν και περισσότερες έχει το Missing Link που κέρδισε και την χρυσή σφαίρα καλύτερου animation. Επίσης, το Klaus του Sergio Pablos θα μπορούσε να κάνει την έκπληξη, μιας και είναι η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων του Netflix. Είναι βέβαια και ένα από τα καλύτερα animation του έως τώρα 21ου αιώνα. Εντυπωσιακό και ιδιαίτερο είναι και το γαλλικό I Lost my Body του Jeremy Chapin που προβλήθηκε εν τέλει μέσω Netflix, ενώ πρώτα είχε ξεκινήσει από το Φεστιβάλ των Καννών. Το νέο How To Train Your Dragon: The Hidden World δεν έχει πολύ μεγάλη δυναμική.
Θα κερδίσει: Toy Story 4
Θα ήθελα να κερδίσει: Klaus/I Lost my Body

12. Καλύτερη Διεθνής Ταινία
Η πάλαι ποτέ καλύτερη ξενόγλωσση ταινία μετονομάστηκε σε καλύτερη διεθνής ταινία, έχοντας πέντε δυνατές επιλογές αλλά ένα ξεκάθαρο φαβορί, τα Παράσιτα. Ακόμα και αν εν τέλει δεν πάρει κάποιο άλλο από τα έξι βραβεία για τα οποία είναι συνολικά υποψήφιο, αναμφίβολα θα φύγει θριαμβευτής στην εν λόγω κατηγορία. Πολύ σπουδαίες ταινίες ωστόσο είναι και το Πόνος και Δόξα του ισπανού Pedro Almodovar (τέταρτη ταινία του στα Όσκαρ), το Corpus Christi του πολωνού Jan Comasa (πρώτη ταινία του υποψήφια για Όσκαρ), το Honeyland από την Βόρεια Μακεδονία της Tamara Kotevska που είναι υποψήφιο και για καλύτερο ντοκιμαντέρ και τέλος το Les Miserables του γάλλου Ladj Ly (πρώτη ταινία του στα Όσκαρ). Οι χώρες που συμμετέχουν είναι επομένως η Νότια Κορέα με καμία συμμετοχή και καμία νίκη (πέρσι το Burning ήταν η πρώτη νοτιοκορεάτικη ταινία που μπήκε στις εννιά καλύτερες από τις οποίες προκύπτει η πεντάδα), η Βόρεια Μακεδονία  είχε μία ακόμα υποψηφιότητα στην τελική πεντάδα το 1994 (Before the Rain), ενώ η Γαλλία έχει 12 νίκες και 40 υποψηφιότητες (τελευταία νίκη το 1992 με το Indochine), η Ισπανία 4 νίκες (τελευταία νίκη το 2004 με το The Sea Inside) και 20 υποψηφιότητες και η Πολωνία 1 νίκη (το 2014 για το Ida) και 12 υποψηφιότητες. 
Θα κερδίσει: Παράσιτα
Θα ήθελα να κερδίσει: Παράσιτα

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι ο Christopher Nolan ο σπουδαιότερος σκηνοθέτης της εποχής μας;

Αφιέρωμα: Παλαιστινιακό Σινεμά

Η Υπέροχη Ιστορία του Ρόαλντ Νταλ