Berlinale 2023!


Το 73ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το ένα από τα τρία σπουδαιότερα της Ευρώπης (μαζί με Κάννες και Βενετία) έφτασε στο τέλος του. Η επιστροφή από το Βερολίνο δυσβάσταχτη, μια πόλη που αγαπάμε και δεν θα πάψουμε να θέλουμε να επιστρέφουμε σε αυτήν. Η Μπερλινάλε είναι ένα φεστιβάλ που αγαπάμε. Μπορεί να μην έχεις τόσους πολλούς stars όσο τα άλλα δύο, μιας και επιλέγει ένα πιο κοινωνικοπολιτικό προφίλ, ωστόσο δεν παύει να έχει κάθε χρόνο μεγάλο ενδιαφέρον. Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής η αμερικανίδα ηθοποιός, υποψήφια για Όσκαρ και βραβευμένη με Σεζάρ, Kristen Stewart, αναπάντεχη για πολλούς αλλά γιατί όχι. Μέλη της επιτροπής οι βραβευμένοι με Χρυσή Άρκτο τις δύο προηγούμενες χρονιές στο Βερολίνο, Radu Jude και Carla Simon και η ιρανή ηθοποιός Golshifteh Farahani, ανάμεσα σε άλλους. 19 ταινίες διαγωνίστηκαν στο επίσημο διαγωνιστικό, διεκδικώντας την χρυσή αρκούδα:

το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Estibaliz Urresola Solaguren, 20000 Species of Bees.

το The Shadowless Tower  του Zhang Lu, με τελευταία του παρουσία στην Μπερλινάλε, το 2020

η ταινία του Christoph Hochhausler, Till the End of the Night

το Blackberry του Matt Johnson

το Disco Boy, ντεμπούτο του Giacomo Abbruzzese

το The Plough του Philippe Garrell

το Ingeborg Bachmann-Journey Into the Desert της Margarethe von Trotta

το Someday We' ll tell each other everything της Emily Atef

το Limbo του Ivan Sen

το Bad Living του Joao Canijo

το Manondrome του John Trengove

το γυρισμένο στην Ελλάδα και στα ελληνικά Music της Angela Schanelec

το Past Lives της Celine Song στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο

το Afire του Christian Petzold με τελευταία του εμφάνιση στην Μπερλινάλε το 2020

το The Survival of Kindness του Rolf de Heer

το Totem της Lila Aviles

το animation Art College 1994 του Liu Jian

το πρώτο ιαπωνικό anime στο διαγωνιστικό μετά τον Μιγιαζάκι για το Spirited Away, Suzume του Makoto Shinkai

και το ντοκιμαντέρ On the Adamant του Nicholas Philibert

Από το τμήμα των Encounters πολύ μεγάλο ενδιαφέρον έχει το In water του Hong Sangsoo, η όγδοη συμμετοχή του σκηνοθέτη στο φεστιβάλ, στο Panorama το Femme, ένα δράμα εκδίκησης μιας drag queen προς τον κακοποιητή της, στα ντοκιμαντέρ το Echo της Tatiana Huezo, στα special η Golda του Guy Nattiv με την Hellen Mirren ως την ισραηλινή πρωθυπουργό, το ιδιόμορφο Seneca για τον ρωμαίο φιλόσοφο του Robert Schwentke με τον John Malkovich και φυσικά το She Came to Me της Rebeca Miller με τους Peter Dinklage, Anne Hathaway, Marisa Tomei που άνοιξε το φεστιβάλ. Επίσης στις ειδικές προβολές το Superpower του Sean Penn και του Aaron Kaufman για την Ουκρανία και τον Ζελένσκι, το Infinity Pool του Brandon Cronenberg με Alexander Skarsgard και Mia Goth και Kill Boksoon του Netflix. 


Στα highlights του φεστιβάλ ήταν και μερικές ομιλίες που δόθηκαν, όπως της κριτικής επιτροπής που μίλησε για τα σχέδια της, για το πώς αντιλαμβάνονται το έργο τους ως κριτική επιτροπή που θα δώσει βραβεία και για το χιούμορ στις δύσκολες εποχές. Ο διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, Ruben Ostlund, βρέθηκε επίσης στο φεστιβάλ για να μιλήσει για την επόμενη ταινία που ετοιμάζει μέσα σε ένα αεροπλάνο που ετοιμάζεται να πέσει, ενώ και οι συνεντεύξεις τύπου που παρακολουθήσαμε με τους συντελεστές των ταινιών που συμμετείχαν στο φεστιβάλ επίσης μας μαγνήτισαν την προσοχή. 

Τα βραβεία δόθηκαν σήμερα το βράδυ και ήταν στην πλειονότητά τους μη αναμενόμενα. Το Disco Boy κέρδισε καλύτερη καλλιτεχνική συνεισφορά, στην ουσία βραβείο φωτογραφία. Καλύτερο σενάριο κέρδισε, αν και απούσα στην τελετή, η Angela Schanelec για το Music, μια ελλειπτική επαναπροσέγγιση του μύθου του Οιδίποδα, που αν έχει ένα πρόβλημα η ταινία είναι στο σενάριο της. Αργυρή Άρκτο σκηνοθεσίας κέρδισε το επίσης αδύναμο The Plough του βετεράνου γάλλου σκηνοθέτη Philippe Garrel, ο οποίος αφού το αφιέρωσε σε παιδιά και σύζυγο, το αφιέρωσε στον εκλιπόντα πάπα της Nouvelle Vague, Jean Luc Godard, που κάποτε στα 60s, είχε κερδίσει και εκείνος βραβείο στο Βερολίνο για το Alphaville. Βραβεία ερμηνείας κέρδισαν για δεύτερο ρόλο η Thea Ehrlich για το Till The End of the Night και για πρώτο ρόλο η ανήλικη Sofia Otero για το 20000 Species of Bees, μακράν την πιο συγκινητική και ευαίσθητη ομιλία της βραδιάς. Αργυρή Άρκτο βραβείο της επιτροπής και μεγάλο βραβείο της επιτροπής κέρδισαν αντίστοιχα το Bad Living (Mal Viver) του πορτογάλου σκηνοθέτη Joao Canijo και Afire του συχνού θαμώνα του Φεστιβάλ, Christian Petzold, αλλά αυτή την φορά όχι με μία από τις καλύτερες ταινίες του. Τελικά το μεγάλο βραβείο, την Χρυσή Άρκτο, την απέσπασε το ντοκιμαντέρ του γάλλου σκηνοθέτη και ηθοποιού, Nicholas Philibert, On the Adamant, για το οποίο δεν έχουμε άποψη μιας και είναι από τις λίγες ταινίες που δεν προλάβαμε να δούμε. 

Στο Encounters κέρδισε το Here του Bas Devos και σκηνοθεσίας δίκαια η Tatiana Huezo για το ευφάνταστο ντοκιμαντέρ της The Echo

Τιμητική Χρυσή Άρκτο για την συνολική προσφορά του στο σινεμά κέρδισε ο σπουδαίος αμερικανός σκηνοθέτης Steven Spielberg, για τον οποίο τα λόγια είναι περιττά. 

Και του χρόνου!

Ο νικητής της Χρυσής Άρκτου, Nicholas Philibert



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι ο Christopher Nolan ο σπουδαιότερος σκηνοθέτης της εποχής μας;

Αφιέρωμα: Παλαιστινιακό Σινεμά

Η Υπέροχη Ιστορία του Ρόαλντ Νταλ