Όσκαρ 2025


Μια οσκαρική κούρσα που αποδείχτηκε πιο έντονη και απρόβλεπτη από όσο αρχικά φάνταζε έφτασε στο τέλος της με την τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ της αμερικανικής Ακαδημίας κινηματογράφου που δόθηκαν την Κυριακή. Βασικός παράγοντας αναθεώρησης των φαβορί είναι το σκάνδαλο με το Emilia Perez του Γάλλου Jacques Audiard που από τα βραβεία στις Κάννες και τις αρχικές επευφημίες, βρέθηκε στα Όσκαρ με αριθμό υποψηφιοτήτων ρεκόρ για ξενόγλωσση ταινία (13). Το πράγμα κάπου στράβωσε αρχικά με τις κατηγορίες εναντίον της ταινίας για το πώς ένας Γάλλος δείχνει στερεοτυπικά το Μεξικό αλλά και για την προβληματική τρανς εκπροσώπηση, και μετά έγινε ακόμα χειρότερο με τα ρατσιστικά τουίτ από το παρελθόν της τρανς πρωταγωνίστριας Karla Sofia Gascon και τα υποτιμητικά σχόλια του Audiard για τους ισπανόφωνους πληθυσμούς. Έτσι κάπως το φαβορί για πολλά βραβεία έφυγε τελικά με δύο, ένα για την εξαιρετική ερμηνεία της Zoe Saldana και ένα για τραγούδι. Έχασε ακόμα και την σίγουρη νίκη στο ξενόγλωσσο που μετά από χρόνια θα ξανακέρδιζε η Γαλλία, αλλά τελικά επικράτησε το Είμαι ακόμα εδώ με την πρώτη νίκη της Βραζιλίας στον θεσμό. Την Γαλλία δεν την θέλει, το προσπαθεί τα τελευταία χρόνια αλλά δεν της βγαίνει. Πέρσι δεν πρότεινε την Ανατομία μιας πτώσης που είχε κερδίσει Χρυσό Φοίνικα και τελικά πήρε όσκαρ σεναρίου και φέτος που πίστεψε ότι έκανε την σωστή επιλογή δεν της βγήκε.

Ως φαβορί ξεκίνησε και το The Brutalist, μια μεγαλεπήβολη και μεγαλόπνοη ταινία για το αμερικανικό όνειρο που κέρδισε βραβείο σκηνοθεσίας στην Βενετία και στα χαρτιά έδειχνε πως θα σαρώσει. Ένα άλλο σκάνδαλο στην πορεία επηρέασε την οσκαρική του κούρσα και έχασε πόντους, μετά την αποκάλυψη πως χρησιμοποιήθηκε τεχνητή νοημοσύνη για να βελτιώσει τις ουγγρικές προφορές των ηθοποιών. Με αυτά τα δύο σκάνδαλα αναθερμάνθηκε η αρχική εκτίμηση για το Anora του Sean Baker που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, αλλά επειδή πέρασε καιρός από τον Μάιο και είχαν μπει άλλες ταινίες στο παιχνίδι, είχε λίγο ξεχαστεί. Μετά τα δύο σκάνδαλα η Anora κέρδισε σερί βραβεία από τα Σωματεία Παραγωγών, Σκηνοθετών και Σεναριογράφων κάνοντας το να είναι το τελικό φαβορί. Τελικά, το Brutalist κέρδισε τρία Όσκαρ, αναμενόμενα το Α Ανδρικού ρόλου για την μεγαλειώδη ερμηνεία του Adrien Brody, εικοσιδύο χρόνια μετά το πρώτο του Όσκαρ. Έτσι παραμένει ο νεότερος νικητής του θεσμού μιας και δεν κέρδισε ο Σαλαμέ που θα του έκλεβε το ρεκόρ. Ακόμα και αν προταθεί και κερδίσει του χρόνου, πλέον θα είναι μεγαλύτερος από όταν κέρδισε το πρώτο Όσκαρ ο Brody. Μαζί με αυτό πήρε και καλύτερη μουσική και φωτογραφίας που ειδικά το δεύτερο είναι από τα μεγάλα ατού της ταινίας. Η Anora έφυγε τελικά με όλα τα μεγάλα, ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, μοντάζ, αναπάντεχα για κάποιους Α Γυναικείου Ρόλου για την Madison αντί της Demi Moore, με το Substance να φεύγει δικαίως μόνο με Όσκαρ μακιγιάζ, για το μόνο δηλαδή που ήταν πραγματικά καλό. Πέντε Όσκαρ επομένως για Anora, εκ των οποίων τα τέσσερα τα παίρνει προσωπικά ο Sean Baker, ο μοναδικός που το καταφέρνει μετά τον Walt Disney, τρία για Brutalist, δύο για Wicked (ανάμεσα στα οποία και ενδυματολογίας με την πρώτη νίκη Αφροαμερικανού στην κατηγορία) και Dune σε τεχνικές κατηγορίες, ένα για Substance και Κονκλάβιο, με το δεύτερο να κερδίζει διασκευασμένου σεναρίου, ενώ σε animation θριάμβευσε τελικά το αξιαγάπητο Flow έναντι του Wild Robot και στα ντοκιμαντέρ το No Other Land για τον πόλεμο στην Γάζα, σε μια από τις λίγες πολιτικές στιγμές της βραδιάς. Με δύο έφυγε τελικά και η Emilia Perez σε μια ανατροπή που θα θυμόμαστε για καιρό, με ένα Όσκαρ έφυγε και το Είμαι ακόμα εδώ καθώς και ο Αληθινός Πόνος για την ερμηνεία του Kieran Culkin. 

Να σημειώσουμε επισης πως μετά τα Παράσιτα, μια ακόμα ταινία, η Anora, που έχει κερδίσει Χρυσό Φοίνικα κερδίζει και το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, η τέταρτη συνολικά ταινία που το καταφέρνει. Ενώ μιας και μιλάμε για ρεκόρ, ο Baker είναι ο τρίτος σκηνοθέτης που κερδίζει όσκαρ μοντάζ, μετά τον Alfonso Cuaron για το Gravity και ο James Cameron για τον Τιτανικό. Επίσης, μπορεί να είναι ο άνθρωπος που ισοφάρισε τον Disney στα τέσσερα Όσκαρ την ίδια βραδιά, αλλά είναι ο μόνος που τα κερδίζει για την ίδια ταινία (ο Disney τα είχε κερδίσει για διαφορετικές). Στα αρνητικά ρεκόρ, η Emilia Perez με δύο μόνο Όσκαρ σε δεκατρείς υποψηφιότητες μπαίνει στο κλαμπ των μεγάλων χαμένων, όπως το Πορφυρό Χρώμα (1987) του Σπίλμπεργκ, το The Turning Point (1978) του Χέρμπερτ Ρος και το Becket (1965) του Πίτερ Γκλένβιλ.



Αναλυτικά οι νίκες ανά κατηγορία:

Καλύτερη ταινία

Anora

The Brutalist

A Complete Unknown

Conclave

Dune: Part Two

Emilia Pérez

I’m Still Here

Nickel Boys

The Substance

Wicked


Σκηνοθεσία

Σον Μπέικερ (Anora)

Μπρέιντι Κορμπέ (The Brutalist)

Τζέιμς Μάνγκολντ (A Complete Unknown) 

Ζακ Οντιάρ (Emilia Perez)

Κοραλί Φαρζά (The Substance)


Α' Ανδρικός ρόλος

Άντριεν Μπρόντι (The Brutalist)

Τίμοθι Σαλαμέ (A Complete Unknown)

Κόλμαν Ντομίνγκο (Sing sing)

Ρέιφ Φάινς (Conclave)

Σεμπάστιαν Σταν (The Apprentice) 


Α' Γυναικείος Ρόλος

Σίνθια Ερίβο (Wicked)

Κάρλα Σοφία Γκασκόν (Emilia Perez)

Μάικι Μάντισον (Anora)

Ντέμι Μουρ (The Substance)

Φερνάντα Τόρες (I'm still here)


Β' Ανδρικός ρόλος

Κίραν Κάλκιν (A Real Pain)

Γιούρα Μπορίσοβ (Anora)

Γκάι Πιρς (The Brutalist)

Έντουαρντ Νόρτον (A Complete Unknown)

Τζέρεμι Στρονγκ (The Apprentice)


Β' Γυναικείος ρόλος

Μόνικα Μπαρμπάρο (A Complete Unknown)

Αριάνα Γκράντε (Wicked)

Φελίσιτι Τζόουνς (The Brutalist)

Ισαμπέλα Ροζελίνι (Conclave)

Ζόι Σαλντάνια (Emilia Perez)


Φωτογραφία

The Brutalist

Dune: Part 2

Emilia Perez

Maria

Nosferatu


Διεθνής ταινία

I’m Still Here

The Girl with the Needle

Emilia Pérez

The Seed of the Sacred Fig

Flow


Διασκευασμένο σενάριο

A Complete Unknown

Conclave

Emilia Perez

Nickel Boys

Sing Sing


Πρωτότυπο σενάριο

Anora

The Brutalist

A Real Pain

September 5

The Substance


Καλύτερο animation μεγάλου μήκους

Flow

Inside Out 2

Memoir of a Snail

Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl

The Wild Robot


Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους

Black Box Diaries

No Other Land

Porcelain War

Soundtrack to a Coup d’Etat

Sugarcane


Πρωτότυπο Τραγούδι

El Mal (Emilia Pérez)

Like A Bird (Sing Sing)

The Journey (The Six Triple Eight)

Mi Camino (Emilia Pérez)

Never Too Late (Elton John: Never Too Late)


Πρωτότυπη Μουσική

The Brutalist

Conclave

Emilia Pérez

Wicked

The Wild Robot


Μακιγιάζ και Κομμώσεις

A Different Man

Emilia Pérez

Nosferatu

The Substance

Wicked


Κοστούμια

A Complete Unknown (Arianne Phillips)

Conclave (Lisy Christl)

Gladiator II (Janty Yates and David Crossman)

Nosferatu (Linda Muir)

Wicked (Paul Tazewell)


Μοντάζ

Anora

The Brutalist

Conclave

Emilia Pérez

Wicked


Ήχος

A Complete Unknown

Dune: Part Two

Emilia Perez

Wicked

The Wild Robot


Σχεδιασμός Παραγωγής

The Brutalist

Conclave

Dune: Part Two

Nosferatu

Wicked


Οπτικά Εφέ

Alien: Romulus

Better Man

Dune: Part Two

Kingdom of the Planet of the Apes

Wicked


Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους

Death by Numbers

I Am Ready, Warden

Incident

Instruments of a Beating Heart

The Only Girl in the Orchestra


Ταινία animation μικρού μήκους

Beautiful Men

In the Shadow of Cypress

Magic Candies

Wander to Wonder

Yuck!


Ταινία μικρού μήκους

Anuja

A Lien

I'm Not a Robot

The Last Ranger

The Man Who Could Not Remain Silent



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Top 20 για το 2024

Οι καλύτερες ταινίες του 21ου αιώνα

Διεθνείς παραγωγές γυρισμένες στην ηπειρωτική Ελλάδα